Fizika az élet
Physics is Life – A fizika az élet!Sokan gondolják azt, hogy a fizika, a fizikaórák unalmasak, érthetetlenek. Az utóbbi években elvégzett tantárgyi tudásszint felmérések, és attitűdvizsgálatok eredményei szerint a természettudományos oktatás, így a fizika oktatása is válságban van. A helyzetre azt is mondhatnánk, szinte drámai. |
A legkevésbé a fizikát szeretik a diákok.
Hét európai ország (Lettország, Csehország, Portugália, Görögország, Törökország, Olaszország, és hazánk) fizikatanárai, és a köréjük csoportosuló diákok célja a diákok fizika tantárggyal kapcsolatos attitűdjének megváltoztatása volt. A projekt alapötlete az Etwiningen regisztrált, és a véletlen vakszerencse segítségével egymásra talált tanárok beszélgetéseiből született. A legfontosabb célunk az volt, hogy a tananyag megértését könnyebbé, és élvezetesebbé tegyük, kihasználva a gyerekek természetes érdeklődését az IKT eszközök, és azok használta iránt. Így a munka során lehetőségünk van a fizika tantárgy módszertanának megújítása, úgy, hogy a mai modern média elemeket is felhasználjuk. A tervből pár hónap munka után egy olyan közös pályázat született, amelyet az egyes országok nemzeti irodái is támogattak, így lett belőle egy Comenius Iskolai Együttműködések elnevezésű projekt. A nemzetközi projekt két éve alatt az első projekttalálkozó során megbeszélt ütemezés szerint halad az egyes országokban a munka. A projekt teljes programja, az ütemezés megtekinthető a projekt honlapján. A munka befejezése után a tanárok további tervek szerint a kidolgozott módszertani újításokat szakmai szempontból is újragondolják, és szakmai fórumokon bemutatják, és törekszenek a jól használható elemek tananyagba integrálásába.
A munka fázisai
- A tévhitek beazonosítása – háromfázisú tesztek alkalmazása
- A tesztek kiértékelése
- A tévhitek megbeszélése, ötletbörze a tévhitoszlató kisfilmek forgatókönyveiről
- A forgatókönyvek közül kiválasztjuk a legjobbat, és előadjuk (projektalálkozó)
- A film vágása, szerkesztése, megosztása
- A munka közben karikatúrák is készültek a munka egyes fázisairól, kiállítás
- A tévhitek eloszlatása koncepciókarikatúrák segítségével
- A játékok fizikája – motivációs kísérletek; kisfilm készítése
- Reppeljünk fizikát! – forgatókönyv, klip készítése
A Bánki Donát Műszaki Középiskola a Tempus Közalapítvány támogatásával a Comenius iskolai együttműködések program keretén belül nemzetközi projektben vesz részt. A projekt célja az, hogy a fizika tantárgy tanítása során használt hagyományos módszertani eszközeinket a diákokkal közösen a mai kornak megfelelő elemekkel gazdagítsuk. A projekt nyitótalálkozójára szeptember 26. és október 1-je között Ankarában került sor. A hét országból érkező résztvevők (a házigazda török, görög, cseh, lett, olasz, portugál, magyar) a helyi oktatási sajátságok áttekintése után, a közös munka alapelveit, munkaformáit, módszereit tisztázta, majd az együttműködés során közösen elkészítendő projekttermék specifikációját is rögzítette. A munkát egy kétnapos kappadókiai kirándulás színesítette, ahol a résztvevők a világ 100 csodájának egyikét szemlélhették meg. Iskolánkból várhatóan közel 30 tanár és diák fogja felkeresni a partnerintézményeket, ahol az aktuális részfeladatok eredményeit hozzuk közös nevezőre. Török házigazdáink, minket magyarokat megkülönböztetett figyelemben részesítettek.
A projekt weboldala: http://www.physicsislife.net/
Bitstrips - http://www.bitstrips.com/
A projekt munkáiból készült katalógus (PDF formátum)
A videók elérhetősége:
Beatbox és fizika
http://www.youtube.com/watch?v=27aFtIWqbIY
http://www.youtube.com/watch?v=YLHIR9OPF4g
A játékok fizikája:
http://www.youtube.com/watch?v=BILmStUX6NI
http://www.youtube.com/watch?v=z7QCcJGZKfQ
Reppeljük a fizikát:
http://www.youtube.com/watch?v=Jm-ztRaXeQk
A portugáliai projekttalálkozó filmes beszámolója:
http://www.youtube.com/watch?v=aY3AfjIDLCk